150-års jubileum

Lördag - söndag 3-4 december firade vi 150-års Jubileum i Karlshamn. DFDS legobåt Jubilee Seaways gjorde en fantastisk succe under dessa två dagar (ca. 5-6000 personer besökte oss på torget).

  • Jubilee placerades på torget i centrala Karlshamn och vi byggde en plattform framför legobåten där alla kunde komma nära och titta på båten.
  • Klockan 12 på lördag hade vi invigning då Anders Jönsson höll ett invigningstal och därefter följde ett ballongsläpp där hundratals ballonger släpptes.
  • Vi bjöd in alla besökare i vårt tält där vi bjöd på glögg och pepparkakor, delade ut ballonger, godis och broschyrer om våra resor.
  • Vi visade film om legobygget av Jubilee samt filmer från Karlshamn - Klaipedas färjor och vi visade även destinationsfilm om Litauen
  • En frågesport arrangerades tillsammans med butiker i centrum.
  • Vår maskot Jack The Pirate gick runt på stan och delade ut godis till barnen.
  • Kreativum medverkade där barnen fick bygga datoriserade LEGO fordon.

Vi fick stor uppmärksamhet av "Kvällsposten"  – titta gärna här. Tack alla besökare för att ni ville vara med och fira med oss!


vår historia

 DFDS, Det Forenede Dampskibs-Selskab, grundades 1866. Carl Frederik Tietgens vision var att samla många danska ångbåtsrederier i ett stort och mer slagkraftigt bolag.

Hans Petter Prior och Cornelius Peter August Koch grundade de rederier som tillsammans med fartyg från Det almindelige danske Dampskibsselskab senare skulle komma att utgöra huvuddelen av DFDS flotta.
Den 11 december 1866 slogs dåtidens största danska ångbåtsrederier samman och trafiken startade den 1 januari 1867 med 19 fartyg och med Koch och Prior som direktörer.
Rederiet finns kvar än i dag, trots världskrig, kriser och revolutionerande förändringar.
Nedan kan du läsa om några av milstolparna och lite om historiken bakom linjen Oslo-Köpenhamn.

1871: DFDS förbättrade förbindelsen mellan Köpenhamn och Oslo genom att sätta in ångfartyget "Aarhus" på triangellinjen Köpenhamn-Göteborg-Kristiania. Linjen blev så populär att DFDS fick bygga hjulångaren "Christiania" speciellt för den.

1875: DFDS satte in en fast, direkt förbindelse mellan Köpenhamn och Oslo.


 Hjulångaren "Christiania"

​Standardförbättring

Från och med september samma år beslutade man att anlöpa Göteborg på alla seglatserna för att kunna ta med extra kolleveranser ombord. Överfarten med Christiania tog 21 timmar.
Passagerarna som seglade med fartyget fick en "kraftig" standardförbättring, med madrasser i andra klass. "Christiania" var berömt för sin komfort och fartygets ritningar utgjorde underlaget för det första danska kungaskeppet "Dannebrog".


Lyx i första klass i "Matsalongen" ombord på "Dronning Maud" år 1906.

​Första klass

I första klass hade fartyget en herrsalong med lädermöbler och damsalongen "Palmträdgården" hade schäslonger som importerats från Frankrike. Lejonfötterna och sniderierna var täckta av bladguld. Överklassfartyget hade också levande musik och en matsalong. En enkelbiljett med koj i första klass kostade 28 kr inkl. koj. Tur/retur i första klass kostade 42 kr (18 kr i andra klass. En däckplats kostade 7 kr).
Fartyget togs ur drift 1893.


"Marco Polo" – dagens a la carte-restaurang på Köpenhamnsbåten.

​Mat ombord på 1800- och 1900-talet

Serveringen anno 1866 gick ut på att passagerarna i tredje klass hade med sig egna tallrikar, glas och bestick.
Man serverade skorpor, gröt, fläsk, saltat kött, välling och öl i stora mängder.  

 Gästerna under 1990-talet slapp den sortens självbetjäning. Buffén var ett ymnighetshorn av mat – långt från "less is more". Maten skulle tillagas med stora mängder pynt och allt skulle garneras med smör och majonnäs.


1898: Ångfartyget "M.G. Melchior" sattes in på linjen Stettin-Köpenhamn-Oslo tillsammans med "C. P.A, Koch".

1906: Under 40-årsjubileet 1906 seglade de nya fartygen "S/S Dronning Maud" och "S/S Kong Haakon" på linjen Stettin-Köpenhamn-Oslo. Båda fartygen hade mycket hög passagerarkomfort efter den tidens förhållanden.

1917-1919: DFDS lät bygga fastigheten Karl Johans gate 1 i Oslo.

1937: Linjen Stettin-Köpenhamn-Oslo delades upp i två olika linjer och det första kombinerade bil- och passagerarfartyget, "M/S Kronprins Olav", sattes in på linjen Oslo-Köpenhamn. Fartyget beslagtogs av tyskarna under andra världskriget och sattes in som lasarettsfartyg.

"M/S Kronprins Olav"

Människor på kajen i Oslo

1952: Antalet motorfartyg var 43 och översteg för första gången antalet ångfartyg, som var 36.

1957: "M/S Prinsesse Margrethe" sattes in på linjen Oslo-Köpenhamn

1961: "M/S Kong Olav V" sattes in på linjen Oslo-Köpenhamn. De här två fartygen var de första på linjen med roll-on-roll-of-system för personbilar och kunde ta ca 950 passagerare.

Shopping ombord på "M/S Prinsesse Margrethe" under 50- och 60-talet

Shopping ombord är fortfarande populärt idag på vår fartyger


 Med malteserkorset målat på skorstenen

1967: Malteserkorset, som hade funnits med sedan starten år 1866, introducerades på alla fartygsskorstenarna den 1 januari.

1972: DFDS-fartygen målades vita och "DFDS Seaways" målades på sidan.

1983: DFDS revolutionerade färjetrafiken med kryssningsfärjan "M/S Scandinavia", som var den första "mega-färjan", dvs. den kunde ta 1600 passagerare och 400 bilar.

1990: "Queen of Scandinavia" sattes in på linjen. Fartyget hade kapacitet för 2000 passagerare och 400 bilar.

1994: "Crown of Scandinavia" sattes in på linjen Oslo-Köpenhamn.

2001: "Pearl of Scandinavia" sattes in på linjen Köpenhamn/Helsingborg-Oslo. Båda fartygen renoverades flera gånger och vintern 2014 renoverades de för ett tvåsiffrigt miljonbelopp.

2004: Efter att ha legat vid Kvæsthusbroen flyttades terminalen i København till Dampfærgevej 30 i september 2004.

2011: Fartygen fick blåa skrov, som målades om i en mörkare version 2016.

 

Bakgrunden till användningen av ett malteserkors i logon
DFDS-logon har, ända sedan den började användas 1866, bestått av ett vitt kors mot blå bakgrund som används i olika varianter tillsammans med firmanamnet.
DFDS "rederiflagga", som den kallas på sjömansspråk, är oförändrad sedan DFDS grundades. Det vita korset användes första gången 1862. Det är oklart varför grundarna valde det vita korset mot blå bakgrund från Koch & Hendersons flagga istället för en flagga från någon av de andra partnerna, t.ex. Priors. Efter det danska nederlaget under kriget 1864 såg Tietgen antagligen någon form av nationell symbolik i detta kors på grund av likheten med den danska flaggans vita kors.
Det första synliga beviset på användningen av ett vitt kors är en målning av konstnären Carl Neumann. Målningen visar Koch & Henderson och hela det danska ångbåtsrederiets flotta, som samlades i Köpenhamn 1862, fyra år innan DFDS grundades. Målningen visar tydligt det vita korset mot en blå bakgrund.
Dagens logo designades och introducerades 2016.