Allt om resan

Nedan har vi listat allt som är värt att veta innan du bokar din resa med DFDS. Om du fortfarande har frågor efter att ha läst det, vänligen kontakta kundservice, som hjälper dig med vad du vill veta. 

Dieselförbud i Oslo

På grund av särskilda meteorologiska förhållanden, samt av hänsyn till luftkvaliteten i Oslos centrum, är det infört ett förbud mot att köra dieseldrivna fordon i delar av staden. Förbudet antas gälla under dagar med hög luftförorening, men Oslo kommun kommer att informera fortlöpande.

Det är dock fortfarande möjligt att köra dieseldrivna fordon till och från vår terminal för de passagerare som ska medföra bilen på båten, eller ankommer med bil. Samma sak gäller för de som återvänder till Oslo under förbudsperioden och har parkerat bilen på terminalområdet.

Läs mer om dieselförbudet på Oslo kommuns hemsida​.

​​

Åldersgräns

Transportresa (enkel resa):
För transportresa är åldersgränsen 18 år. Personer under 18 år får lov att resa på transportresa med en vårdnadshavare. Ungdomar mellan 16 och 18 år kan resa ensamma på en transportresa, om en vårdnadshavare har gett skriftligt tillstånd till detta. Barn och ungdomar under 18 år som reser utan en förälder får lov att resa om de ingår i en grupp med en ledare. Det måste finnas minst en gruppledare för var 10:e person under 18 år.

Kryssning (t/r):
För kryssningar är åldersgränsen 20 år. Personer under 20 år får lov att resa på kryssning med en vårdnadshavare. Personer på 18 och 19 år får resa utan en vårdnadshavare under förutsättning att de reser med en gruppledare. Det måste finnas minst en gruppledare för varannan person under 20 år. En minikryssning med DFDS innebär hemresa med samma båt.

Gruppledare:
En gruppledare är en vuxen som reser i föräldrars ställe, och är ansvarig för en eller flera personer under den satta åldersgränsen. Gruppledaren måste vara minst 20 år och registrerad under samma bokning som personerna under åldersgränsen.

Legitimation

Det är ditt ansvar att följa alla regler om pass, visum och hälsa som gäller för din resor eller andra tjänster som vi har gett dig. Upplysta förnamn och efternamn på resenärer måste vara identiska med namnet i passet och/ eller fotolegitimation.

Köpenhamn-Oslo
På grund av säkerhetskontroller krävs giltig ID-handling (körkort, pass, nationellt ID-kort). Samtliga resenärer måste visa upp giltig legitimation vid avgång från Danmark. Barn under 16 år som reser med föräldrar eller med annan vuxen behöver inte visa ID-kort mellan de nordiska länderna. Flygbolag, färjerederier och hotell kräver ofta pass vid incheckningen.

Amsterdam-Newcastle
Vi vill göra er uppmärksamma på att pass eller ett nationellt id-kort (OBS: gäller endast inom EU) är de enda giltiga legitimationer som gäller internationellt. Utländska medborgare bör även kontrollera om visum krävs för inresa till Storbritannien.

Vi rekommenderar att du kontaktar den brittiska ambassaden för att fråga om visumregler. Om du inte har ett giltigt visum, har vi rätt att neka ombordstigning vid incheckningen.

Regler för norska medborgare
Norska medborgare behöver inte visa legitimation vid inresa till Danmark. Vid vidare resor till andra länder i Europa krävs ett giltigt pass.

Polisrekommendationer
Läs mer om reglerna kring pass och id-handling på polisen hemsida: https://polisen.se/Service/Pass-och-id-kort/

Check-in

​Köpenhamn-Oslo:

Incheckning sker mellan kl. 15.00 och 16.15. I terminalerna i Köpenhamn och Oslo, har vi nu även automater för självincheckning. Senaste ombordstigning för passagerare och fordon är kl. 16.15. Du kan också hitta information om incheckningen på din bokningsbekräftelse.

När du checkar in får du ett boardingkort, vilket även gäller för tillträde till din hytt. Hyttnymmer står angivet på boardingkortet. Om du har beställt middag med bordsbeställning kommer du få ett kort till det som du ska ha med dig till restaurangen. Frukostbuffé finns på ditt boardingkort.

Alla gäster måste lämna fartyget vid ankomsten till Oslo. Om du färdas på kryssning, kan du checka in och gå ombord på fartyget från kl 11.00-15.00 och 15.15-16.15.

Newcastle-Amsterdam:

Om du tar båten mellan Amsterdam och Newcastle är det möjligt att checka in mellan kl. 14.30 och 16.30. Boarding sker 15.00-16.30. Från Newcastle till Amsterdam har check-in mellan kl. 14.30 och 16.45, samt boarding mellan 15.30 och 17.00.

Karlshamn-Klaipeda:

Incheckning i Karlshamn är från 14.00 och 17.30 för passagerare med fordon och från 14.00 till 18.00 för fotpassagerare.

Incheckning i Klaipeda är från 18.00 till 19.30 för passagerare med fordon och från 18.00 till 20.00 för fotpassagerare.

En transferbuss tar alla fotpassagerare till färjan.

Viktig information: Litauiska myndigheter kräver att man medtar registreringsbevis i original (ej kopia), för att föra in ett fordon till Litauen. Saknas registreringsbevis i original kan införsel till Litauen nekas.  

Kapellskär-Paldiski:

Check-in i Kapellskär:

Mån-ons: 06.00 - 09:00
Tors-lör: 15.00 - 21.00
Sön: 07.00 - 09.00

Dover-Dunkirk:

Passagerare måste checka in 45 minuter före avgång, under rusningstid bör du vara där en halvtimme innan. Vid resor från Dunkirk med djur i bilen, bör du checka in minst 60 minuter före avgång.
Dover-Calais:

Passagerare rekommenderas att checka in 45 minuter före avgång.

Kiel-Klaipeda:

Incheckning för både gående passagerare och passagerare med fordon sker i byggnaden på ”Ostuferhafen 15”. Här tar man en nummerlapp och väntar på sin tur. Det är viktigt att både ha giltig legitimation för alla resande, samt nödvändiga dokument för eventuella fordon med sig.

Biljetter / Bokningsbekräftelse

Bokningsbekräftelse:
Efter att resan är bokad, kommer du att få en bokningsbekräftelse. Vi ber dig att kontrollera att allt är i enlighet med vad du har beställt. Om någonting avviker från din beställning, vänligen kontakta vår kundtjänst på telefon 042-448 04 17. När du beställer via vår hemsida kommer vi automatiskt att skicka en bokningsbekräftelse till den adress du angav när du bokade.

Resebekräftelse som biljett:
När resan är betald gäller bokningsbekräftelse som biljett. Boardingkort och andra resehandlingar delas ut vid incheckningen på avresedagen. Biljetter lämnas endast ut mot uppvisande av ID-handling och bokningsnummer. Giltig legitimation är körkort, nationellt ID-kort eller pass.

För hotellvistelse:
Om du bokat hotell under din vistelse finns hotellets namn skrivet på din bokningsbekräftelse.
Vi rekommenderar att du tar med dig bokningsbekräftelsen under hela resan. Vänligen notera att du även behöver visa legitimation vid incheckning på valt hotell.

Välkomstpaket (Vip-kit)

Överraskningar i hytten

Ge dina nära och kära någonting extra i hytten. Vi rekommenderar mousserande vin eller champagne som levereras till hytten.

Välkomstpaket 1 (VIP kit 1)

1/2 flaska mousserende vin, nötter och vindruvor.

​213:-

Välkomstpaket 2 (VIP kit 2)

1 flaska champagne, nötter och vindruvor.

​475:-

Välkomstpaket 3 (VIP kit 3)

2 öl, 2 flaskor källvatten och salta snacks.

​169:-

Obs: Måste beställas minst 48 timmar före avgång.


◾Upplys bokningsnummer och det VIP-kit du önskar när du beställer.
◾Beställningen betalas med bankkort per telefon.
◾Om du önskar att lämna ett meddelande med VIP-kitet, så vänligen ha den till hands när du beställer.

Hamnar och vägbeskrivning

​Terminalen i Köpenhamn 

 

Adress

DFDS Terminal 
Dampfærgevej 30 
2100 Copenhagen 
Denmark

Telefon: +45 33 42 30 00
Besökstid: Alla dagar 09.15-16.45​

Vägbeskrivning​

Transferbuss

Med transferbussen tar du dig smidigt mellan Nørreport station och terminalen. Bussen avgår varje kvart från och med 14.30 fram till 15.45 och biljetten köper du i samband med att du bokar resan med DFDS. Vänligen notera att det inte går att köpa biljett på bussen. Priset för transferbussen är 20 kronor.

Du hittar mer information angående detta under "Transferbuss" på längre ner på denna sidan.

Promenera från Österport station

Det tar ca 15 min att promenera till terminalen från Østerport Station. Den enklaste vägen är via gångbron över spåren ned till vändplatsen som ligger vid slutet av den långa tegelbyggnaden. Efter vändplatsen tar du till vänster ned på Folke Bernadottes Allé. Gå ca. 200 meter tills du kommer till bron. Efter bron tar du till höger (gågata mellan de två höga byggnaderna) in på Dampfærgevej (obs. gatan efter trafikkorsningen och den gula byggnaden, Scandia Housing). Följ Dampfærgevej hela vägen till terminalen. 

Med bil söderifrån

Om man kommer i bil från Kalvebod Brygge och till Niels Juels Gade, svänger man sedan till höger vid Nationalbanken (vid Holmens Kanal) ca 200 m och sväng höger vid Kongens Nytorv ca 200 m. Fortsätt sedan längs Bredgade ca 800 m och vidare längs Grønningen ca 500 m. Håll till höger vid Folke Bernadottes Allé (strax innan Østerport Station) ca 500 m och fortsätt Kalkbraenderihavnsgade ca 700 m. Håll till höger till Dampfaergevej ca 200 m.

Med bil norrifrån 

Kör Lyngbyvejen och sväng vänster till Jagtvej ca 1000 m, fortsätt sedan längs Strandboulevarden ca 700 m, sväng vänster till *Vordingborggade ca 300 m. Därefter sväng höger till Kalkbraenderihavnsgade ca 700 m och därefter sväng vänster till Dampfaergevej ca 200 m.

*Gällande biltrafik till och från DFDS Terminal den 22 september till den 19 november 2017

Strandvänget kommer att spärras av för genomfartstrafik på sträckningen mellan roddklubbarna och Svaneknoppen från och med fredag kväll den 22 september till söndag den 19 november 2017. Strandvänget är en del av Ring 2. Cyklister och fotgängare kan fortsatt passera på Strandvänget.

Det kommer också att vara ett tillfälligt förbud mot högersvängar ifrån Vordingborggade i sydlig riktning (mot staden och DFDS terminal). Använd istället Århusgade, som är tillfälligt öppnad i förbindelse med ändringarna under perioden.

Vi ber dig vara uppmärksam på att ändringarna kommer att påverka trafiken, och det är därför en god ide att vara ute i god tid.

Källa: Københavns Kommune

   


Terminalen i oslo​

 

Adress

DFDS 
Akershusstranda 31, 
Skur 42 
0150 Oslo 
Telefon till terminalen: (+47) 21 62 10 00  (Här kan du få info om avgångarna)​

Vägbeskrivning​ med buss

Från station Oslo till Jernbanetorget

Buss nr 60 (mot Vippetangen) stannar utanför Jernbanetorgets Apotek. Bussen kör var tjugonde minut, och tar ca fem minuter till Vippetangen. Att gå tar 15-20 min. 

Om du står med ryggen mot Oslo C och ser Karl Johans gate tar du vänster. Du skall korsa E18, och detta gör du via en av broarna. Härifrån ser du fartyget vid Vippetangen och kan följa markeringen ”Gångväg till färjorna”.

Från Vippetangen till Oslo

Ca 15 minuter efter det att färjan lagt till i hamnen går det en buss till Vippetangen. Du kan också ta buss 60 från Fiskehallen till Jernbanetorget/Oslo C vart 20 minut. Med buss tar det ca 5 minuter till centrum.

Vägbeskrivning​ med bil

När du kör bil från Sverige kan du få en utförlig vägbeskrivning från din egen adress till terminalen på www.viamichelin.com

Med bil från E6 / E18 Mossevejen eller E6 norrifrån:

F​ölj E6 mot Oslo centrum. Därefter kommer skylt med färjesymbol samt namnen KÖPENHAMN och FREDERIKSHAMN. Följ skyltningen tills du kommer upp på det stora trafikmotet över E6. I trafikmotet håller du till vänster och fortsätter följa skyltning med färjesymbol och KÖPENHAMN, FREDERIKSHAVN.

Du passerar ett stort rosa hamnlager och kommer därefter till en mindre rondell. Kör rakt igenom rondellen om du ska till bilincheckningen.
Ska du mot terminalen, så tar du höger i rondellen och följer därefter skyltarna.


Terminalen i Amsterdam / Ijmuiden

 

Adress 

DFDS
Felison Terminal
Sluisplein 33
NL 1975 AG
Ijmuiden
Netherlands
Tlf: (+31) 255 546666

Vägbeskrivning​

Med buss

I samarbete med Van Dam Tours tillhandahåller DFDS​ en bussanslutning mellan terminalen och centralstationen i Amsterdam. Bussen avgår 1,5 timme innan färjans avgång. Efter fartygets ankomst avgår bussen i motsatt riktning. Hållplatsen i Amsterdam ligger mittemot Hotel Victoria, Damrak 1. Biljetten köper du på bussen, cirkapris 6€ per pers./väg.

Med bil

Ta A9 (om ni kommer från Amsterdam, Haag, Haarlem eller Alkmaar) och kör av vid korsningen IJmuiden, Beverwijk (till A22). Följ skylten mot IJmuiden och sväng vänster vid trafikljusen. Fortsätt följa skyltar mot IJmuiden.

Från Pontplein (färjor till Velsen Noord/Beverwijk) följer ni Kanaaldijk (Canal Dam) längs North Sea Canal som ligger på höger sida och skyltar som visar er till terminalen. I korsningen Kanaaldijk/De Geul, följer ni De Geul som går under viadukten.
Ni kommer nu till Dokweg. Följ Dokweg och ta första vägen till höger vid Shell Bensinstationen. Följ sedan Halkade som leder er till Felison Terminalen.

Öppettider

Måndag - fredag kl. 9.00 - 17.00
Lördag kl. 9.00 - 16.00
Terminalen är öppen måndag - söndag kl. 10.00 - 15.00​​​​


Terminalen i Newcastle

DFDS fartyg avgår från den internationella fartygsterminalen i North Shields. Terminalen är belägen precis utanför Newcastle centrum. Här finner du info om resvägar till och från Newcastle.   

 
 

Adress

DFDS Seaways Ltd.
International Passenger Terminal
Royal Quays, North Shields
Tyne & Wear
NE29 6EE
Tel: +44 871 882 0885 Fax: +44 191 293 6245

DFDS seglar från International Ferry Terminal, Royal Quays, North Shields. Hamnen ligger ca 13 km (8 miles) öster om Newcastle City.

Vägbeskrivning​​

Med buss

Från Newcastle Central Station går det bussar direkt till terminalen. Den första bussen går 2,5 timmar innan båtens avgång. Den andra bussen går 1.5 timmar innan båtens avgång. Resan tar ca. 20 minuter.

Med bil

  • Från Centrum: Ta A1 mot Morphet och kör sedan A19 mot Tyne Tunnel. Närmare tunneln följer ni skyltar med färjesymboler till A187 i riktning mot North Shields. Följ denna väg till rondellen och ta andra avfarten mot Royal Quays.
  • Från norr: Kör mot Tyne Tunnel via A19 och följ sedan beskrivningen enligt ovan.
  • Från söder: Kör via A19 mot Tyne Tunnel. Efter tunneln tar ni A187 och följer sedan beskrivningen enligt ovan.

 OBS! Under sommaren är det extra mycket trafik i tunneln, så var ute i god tid.


Terminalen i Karlshamn

 

Adress

DFDS Karlsham 
Södra Stillerydsvägen 116 
374 31 Karlshamn 
Sverige

Vägbeskrivning​​

Ankommande med buss och tåg

Kommer du med buss eller tåg till Karlshamns Resecentrum och behöver transport till DFDS Färjeterminal är det lättast att beställa en taxi. Taxistationen ligger vid järnvägsstationen/Resecentrum. Med taxi tar det cirka 10 minuter till Färjeterminalen. Det går ingen linjebuss eller tåg i direkt anslutning till färjeterminalen.

Med Bil

När du kör bil till Sverige kan du få en utförlig vägbeskrivning från din egen adress till terminalen på www.viamichelin.com

Med Taxi

DFDS erbjuder i samband med Karlshamns kommun resa till och från Karlshamns Resecentrum (Järnvägsstationen) med taxi. Biljettpriset motsvarar en bussbiljett, cirka 30 SEK per person. Det är möjligt att betala med kort, SEK eller Euro direkt till taxichauffören.

Tider:
Terminal - Resecentrum i Karlshamn: 0930, svensk tid
Resecentrum i Karlshamn – terminal: 13:30, 15:30 samt 17:30

Transporten behöver inte förbokas.

Öppettider​

Mån-fre kl 08.00-16.30 - Huvudkontor
Lör-sön kl 14.00-17.30 - Check In
Fartyget öppnar för fotpassagerare kl 18.00 och för passagerare med fordon kl 16.00​

Telefon: +46 (0)454-336 80 - Huvudkontor
Telefon +46 (0)454-13970 - Check In 



Terminalen i Klaipeda

 

Adress

Perkėlos g. 10, LT-93270 Klaipeda​​ (Från 2 oktober: 40 Baltijos av. I Klaipeda.)
Tel. +370 46 323232  / E-mail pax.lt@dfds.com

Färjetrafiken mellan Klaipeda – Kiel: Central Klaipeda Terminal (CKT), 40 Baltijos av. I Klaipeda. 

Att ta sig till färjeterminalen

Bil parkering
Gratis bilparkering framför ingång till terminalbyggnad. 

Kollektivtrafik i Klaipeda

Reser du utan bil, kan du välja att resa med kollektivtrafik ifrån Klaipeda till exempel Vilnius. Använd denna hemsida för att hitta din resplan runt i Litauen med kollektivtrafik.

Öppettider Check-In

Månd-sönd 18.00-20.00
Under inchecknings säljs endast biljetter för dagens avgång.

Information Check-in

Passagerarer utan fordon checkas in på första våningen i terminalbyggnaden, vid vänthallen.
Passagerare som reser med fordon checkas in direkt vid bilkuren


Terminalen i KAPELLSKÄR

 

Adress 

DFDS Seaways AB Kapellskär
76015 Gräddö Sweden

Ankommande med buss och tåg       

Man kan ta tunnelbanan från Stockholm C till Danderyds sjukhus. Därifrån tar du en buss till Norrtälje. På Norrtälje station byter du buss 631 som går till Kapellskär. Total restid: ca 2 timmar.

Med bil

När du kör bil till Sverige kan du få en utförlig vägbeskrivning från din egen adress till terminalen på

www.viamichelin.com

GPS Koordinater - Check In

Lat: 59,71827
Long: 14,06612

Parkering

Det finns ingen parkeringsplats på hamnområdet i Paldiski.

Hur tar man sig till check-in?

Ta första infart A i hamnen, parkera bilen på anvisad plats och gå till terminalbyggnaden. Check-in ligger på långsidan av terminalen.

OBS! Köranvisningar till DFDS nya check-in från 2017-01-28

 

Öppettider

Check-in
Mån-ons: 06.00-09:00
Tors-lör: 15.00-21.00         
Sön: 07.00 -09.00

Telefon: 0176-44270

Kontor
Mån-ons: 06.00-16:30
Tors-fre: 08.00-21.00         
Lör: 15.00-21:00
Lör-sön: 07.00 -10.00


Terminalen i Paldiski

 

Adress

​(Northern Port of Paldiski)
Peetri 11, 76805,
Paldiski, 
Estland​​

Telefon - kontor: +372  6661675

Telefon - check-in: +372 66 61679 - Check In 

Öppettider: Mån-ons & fred-sön kl 18.00 - 22.55​​

Vägbeskrivning​

Ankommande med tåg

Tågen avgår från Tallinns Balti Jaam. Resan tar ca 75 minuter. 

Med bil

Paldiski är beläget på en halvö, ca 45 km väster om Tallinn. Det smidigaste sättet att ta sig till hamnen är med bil. Kommer du från Tallinn följer du bara "Paldiski maantee".

När du kör bil till Sverige kan du få en utförlig vägbeskrivning från din egen adress till terminalen på www.viamichelin.com.

GPS Koordinater - Check In

Lat:  59.347633
Long: 24.057931​​​​

Parkering

I Köpenhamn​

Parkering för kryssningsgäster:
Boka en parkeringsplats på DFDS redan vid beställning avresa eller via telefon. Antalet parkerings platser är begränsade,så boka parkeringsplats för din bili god tidAll parkering är på egen risk.

Följande priser gäller för 2 dagars parkering vid utresa i 2017:  
Söndag: 360 SEK
Måndag: 360 SEK
Tisdag:   360 SEK
Onsdag: 360 SEK
Torsdag: 360 SEK
Fredag:  360 SEK
Lördag:  360 SEK
Söndag: 360 SEK


På avresedagen hämtar du din parkeringsbiljett på vårt biljettkontor, och placerar därefter biljetten synligt i bilens framruta när bilen står parkerad på DFDS​ parkeringsplats. Se karta över parkeringsplatsen nedanför.
På höger sida längs staketet mot hamnen finns DFDS parkering. Parkera bilen på det fria utrymmet längs staketet och placera DFDS parkeringsbiljett synlig i bilens fönster.
OBS! Parkering sker på egen risk. Observera även att DFDS parkeringsbiljett är inte giltig på Euro Park parkeringsplats.

Euro Park Parkering:
Euro Park har några små områder där det är möjligt att parkera längre. Du finner dem på Dampfærgevej, Indiavej och Forbinedelsesvej (Tulipan område, 3 minuters romenad från den lilla sjöjungfrun). För information om priser vänligen kontakta Euro Park.

Närmaste parkeringsgarage:
Parkeringshus: By & Havn - Amerika Plads
Parkeringshuset är placerat på Dampfærgevej med gångavstånd till terminalen
Ca 600 parkeringsplatser.
För priser, se By & Havns hemsida

I Oslo:

Långtidsparkering
Automaten för betalning av långtidsparkering för resande är placerad vid huvudingången till DFDS terminal. Priset är 200 NOK per påbörjade 28 timmar. Vid Minikryssning till Köpenhamn är priset 400 NOK.

Så gör du:

- Dra kortet i automaten till höger vid ingången till terminalen.
- Välj hur länge du vill stå.
- Tryck OK för att få kvitto/biljett som du lägger i bilen.

Automaterna drivs av Q-Park och priserna är Q-Parks taxor. DFDS​ ansvarar alltså inte för parkeringen. Läs mer om Q-Park.

Automaterna tar ej kontanter, debetkort med bank axept eller Maestrokort. Automaterna godtar följande kort: VISA, Master Card, Euro Card, AMEX, Diners kort, Statoil kort, Esso Kort, Shell Kort, Hydro Texaco kort.

När det gäller bilar med släp/husvagn eller husbil som använder två platser så betalar man per upptagen plats och lägger biljetterna i bilens framruta.

OBS! Begränsat antal platser.

I Amsterdam:

Parkering

Parkering finns i nära anslutning till Felison Terminal, Sluisplein 33, IJmuiden. Parkeringskort ska inhandlas i förväg av DFDS.

Terminal
DFDS
Felison Terminal
Sluisplein 33
NL 1975 AG
Ijmuiden
Netherlands
Tlf: (+31) 255 546666

I Karlshamn:

Parkering

För resenärer med passagerarfordon finns det en gratis långtidsparkering. Notera att parkeringen är obevakad. 

Terminal

DFDS Karlsham
Södra Stillerydsvägen 116
374 31 Karlshamn
Sverige

I Kapellskär:

Parkering
Fri parkering i högst en timme. Pris för 2 timmar: 20 SEK. Pris för 3-24h: 30 SEK (gäller för ett dygn och är max
tillåtet 2 veckor) 
 

Adress terminalen
DFDS Kapellskär 
Kapellskärs hamn 
760 15  Gräddö 
Sverige

I Paldiski:

Parkering
Det finns ingen parkeringsplats på hamnområdet i Paldiski.

Adress terminalen:
Paldiski Põhjasadam
DFDS Seaways Paldiski
Peetri 11
768 05  Paldiski
Estland

Transferbuss

​I Köpenhamn

En transferbuss går från Nørreport St. till terminalen vid Dampfærgevej vid avgång och tillbaka igen vid ankomst. Bussen kör endast i samband med fartygen till och från Norge och stannar vid två hållplatser: Nørreport St. och DFDS-terminalen. Turen tar ca 10 minuter. Hållplatsen hittar du på Øster Voldgade 2C (se karta nedan).

Vänligen observera: Det är inte möjligt att köpa biljett på bussen. Resebevis gäller som biljett på bussen, så länge det framgår att transferbuss är tillköpt.

Pris: 20 DKK per person tur/retur (gratis för barn 0-3 år) Det är möjligt att köpa biljett ombord på fartyget. Det är dock inte möjligt att köpa biljetter till gäster med elektrisk rullstol ombord på fartyget, då bussen måste beställas på förhand.
Var dessutom uppmärksam på att det vid fartygets ankomst till Köpenhamn kan förekomma väntetid vid transferbussarna fram till sista bussen kl. 10.30.

Resa med barnvagn
Vi vill be er vara uppmärksamma på att det finns ett begränsat antal barnvagnsplatser per buss. Barnvagnarna kommer att placeras i ett bagageutrymme under färden. Under högsäsong (sommar, skollov, etc.) är det många som medför barnvagn/paraplyvagn, vilket dessvärre innebär att det ibland inte finns plats för alla. Vi beklagar detta.

Tidstabel: mandag-søndag
​Från DFDS-trminalen Löpande mellan kl. 10.00 och 10.30

Från Nørreport
(Øster Voldgade 2C)

​Kl. 14:45
Kl. 15:15 - för gäster med elektrisk rullstol*
Kl. 15:45

*Avgången kl. 15.15 är en normal avgång, men det är denna avgång man ska ta om man medför en elektrisk rullstol. Färd med elektrisk rullstol ska förbokas.

Se tider och karta (pdf)

I Amsterdam och Newcastle

​DFDS-terminalen till Newcastle centrum
Använd vår transferbuss från DFDS-terminalen in till Newcastle centrum. Bussen stannar precis vid terminalen och avgår en kort stund efter fartygets ankomst.

Newcastle centrum till DFDS-terminalen
Använd vår transferbuss från Newcastle centrum till DFDS-terminalen. Bussen kör mellan 14.45 och 15.45.

DFDS-terminalen till Amsterdam centrum
Använd vår transferbuss från DFDS-terminalen och in till Amsterdam centrum. Bussen stannar precis vid terminalen och avgår en kort stund efter fartygets ankomst.

Amsterdam centrum till DFDS-terminalen
Använd vår transferbuss från Amsterdam centrum till DFDS-terminalen. Bussen avgår från Amsterdam Central Station (bus stop G) mellan kl. 15 och kl. 16 varje dag.

Resa med djur

Hund & Katt ombord på fartyget

Nedanstående villkor gäller för resa med hund eller katt. För information vid resa med andra djur - kontakta oss på tel för mer information.

Hunden/katten ska stanna i ägarens bil under hela resan. Bilen står i skugga och under tak. Hunden/katten får lov att "sträcka på benen" vid bestämda tider (exv. kl: 23.00, 07.30 - tidpunkterna kan variera beroende på fartyg och korrekta tidpunkter fås i informationen ombord), och ska då vara kopplad samt ledsagas. En "sandlåda" kommer att vara tillgänglig för hundens/kattens behov.

Ägaren/ledsagaren ansvarar själv för att hunden/katten har mat och rikligt med färskt vatten under hela resan.

DFDS åtar sig inte ansvar för hunden/katten eller skador som denna kan vålla ombord eller i ägarens/ledsagarens bil.

DFDS är stolta över att kunna ha en allergivänlig miljö ombord på våra fartyg och hundar/katter har därför under inga omständigheter tillgång till fartygets passagerarfaciliteter, soldäck eller hytter. Passagerare som ej respekterar detta och ändå medtar hund/katt till passagerarfaciliteter, får betala alla kostnader för rengöring och städning ombord och blir avvisade från returresan.

Vaccinationer och föreskrifter

Nedanstående villkor gäller för resa med hund eller katt. För information vid resa med andra djur - kontakta oss på telefon för mer information.

OBS! DFDS följer lokala myndigheters föreskrifter som gäller för införsel av djur till olika länder. Aktuella regler och förordningar kan du läsa om på www.jordbruksverket.se.

1. Hunden/katten ska ha ett mikrochip (detta ska ske innan hunden vaccineras). Endast FECAVA- eller ISO-standard är godkänt. Mikrochipets nummer ska vara identiskt med det nummer som står i passet. Nummer ska upplysas vid bokning. Ägaren är själv skyldig att undersöka om det finns scanner på tull. Ett djur som har en läslig tatuering som är gjord före den 3 juli 2011 och har ett pass eller veterinärintyg för införsel där datumet för tatueringen framgår behöver dock inte märkas om. 

2. Hunden/katten skall vara vaccinerad (senast 21 dagar före utresa). Hunden/katten ska rabiesvaccineras med ett inaktiverat vaccin enligt vaccinproducentens riktningslinjer.

3. Hunden/katten skall ha ett korrekt utfyllt pass som utfärdats utav en veterinär.

4. Hunden skall ha avmaskats och fått behandling mot blodsmittor och fästingar inom intervallet 24-120 timmar (det vill säga 1-5 dagar) innan avresa (Gäller ej resor från Litauen). Detta skall vara inskrivet och daterat av veterinär i djurpasset. Fästinghalsband är ej tillräckligt. Observera att det således är nödvändigt att hunden får en avmaskning och behandling före utresa och hemresa. (Gäller ej resor från Litauen). 

5. Hundar som ska införas i Norge ska maskbehandlas mot bandmask 48 timmar före införsel med ett prepparat som innehåller ämnet praziquantel. Hundägaren får själv utföra behandlingen, men den ska dokumenteras i ett intyg från den norska myndighetens hemsida. Mer information om avmaskningsvillkoren finner du på norska myndighetens hemsida www.mattilsynet.no

6. Hunden/katten som ska införas i Norge skall ha utfört ett blodprov som tagits tidigast 120 dagar efter dagen för den senast utförda rabiesvaccinationen och senast den sista dagen då nämda vaccination är giltlig enligt vaccinationtillverkaren. Förutom sådan antikroppstitering som utförts på ett godkänt labratorium. En antikroppstitering är godkänd om den utförts i enlighet med nationella bestämmelser.


 

Särskilda behov / Handikapphytter

Handikappade och personer med nedsatt rörlighet.

Om du har ett funktionshinder, nedsatt rörlighet eller andra fysiska utmaningar som innebär begränsningar under din resa så erbjuder vi största möjliga stöd. För att vi kan ge så mycket hjälp som möjligt, är det viktigt att du kontaktar oss i förväg och följer de regler som anges i avsnitt 14 i våra Resevillkor.

Information vid bokningstillfället
Före eller under bokningen, ber vi dig att informera oss om eventuella krav på särskilda behov eller hjälp i samband med funktionshinder eller nedsatt rörlighet. Detta gäller boende eller övriga nödvändiga åtgärder som exempelvis medicinsk utrustning. I våra terminaler i Köpenhamn och Oslo finns hiss och handikapptoalett.


Vid alla särskilda behov, som exempelvis nedsatt syn, allergier, hörselskador och funktionshinder ber vi dig att kontakta vår kundtjänst då specialanpassade hytter endast kan bokas per telefon.

För resor på linjerna Köpenhamn - Oslo, Amsterdam - Newcastle & Calais/Dunkirk - Dover:

Telefonnummer 042-26 60 00

Hytter på Oslobåten för särskilda behov


För resor på linjerna Karlshamn - Klaipeda & Kapellskär - Paldiski:

Telefonnummer 0454-336 80

Wifi

På Köpenhamn-Oslo linjen erbjuder vi trådlöst internet/WIFI till våra gäster i alla allmänna utrymmen på däck 6,7  och 8. Gäster som bor i Commodore De Luxe eller Owners Suite, kan även använda internet i Commodore De Luxe-loungen.  Samma sak gäller i konferenscentret för våra konferensgäster.

Det är också möjligt att logga in sig på vårt trådlösa internet vid bilincheckningen eller i terminalen före avresa. Här kan du också ladda ner vår DFDS-app före avgång.

Användning av data via mobilnätet betalas till din egen mobiloperatör.

Vad kan du ta med?

Bagage:

Du har rätt att ta med dig upp till 50 kg i handbagage per vuxen, samt 25 kg per barn ombord på båten. Det är passagerarens ansvar att informera DFDS om personliga tillhörigheter som överstiger ovanstående vikt. Vid en eventuell kontroll av DFDS och/eller tullmyndigheten så är du skyldig att ange mängd och typ av bagage som du har med dig. 

Musikspelare:

Det är tillåtet att ha med sig en musikspelare ombord DFDS fartyg så länge de endast används så att det inte stör övriga resenärer. Om detta inte respekteras kan du bli förbjuden att använda enheten i fråga.

Elektriska apparater:

Av säkerhetsskäl är det bara tillåtet att ta med nödvändiga personliga elektriska apparater, till exempel en mobilladdare eller hårfön. Vattenkokare och andra köksmaskiner är inte tillåtna. Detta på grund av brandrisk vid fel på apparaten.

Logga på Min Bokning

Min Bokning:
"Min Bokning" kan du göra ändringar i din bokning eller avboka din resa inom gällande avbokningsregler. Om du redan har ett lösenord så loggar du bara in innan din nästa beställning.

Hur registrerar jag mig?
Logga in på "Min bokning" och fortsätt din beställning som vanligt. Det är viktigt att du inte gör ett nytt lösenord vid varje ny beställning, för då kommer inte alla beställningar upp på en och samma inloggning.

Jag har inget lösenord
Har du inte ett lösenord från tidigare så kan du skapa ett lösenord när du bokar din resa.

Glömt lösenord?
Har du glömt ditt lösenord klickar du på "glömt lösenord" så skickar vi detta till e-postdressen som angivits.

Betalning & ändring av resa

​DFDS byter delvis ut sitt bokningssystem, vilket innebär att möjligheter för betalning och ändring av resa varierar beroende på vilken linje bokningen är gjord.

Då vi  vill styrka säkerheten gällande internet betalningar har vi nu implementerat Mastercard Secure Code och Verified by Visa gällande bokningar som görs via vår hemsida. Detta tillägg gäller endast bokningar som görs på Amsterdam-Newcastle och Köpenhamn-Oslo med avresa före den 25/3 2017.

Vid bokning av resa med linjen Köpenhamn-Oslo

Du har följande möjligheter:

  • Säker betalning med konto-/kreditkort via vårt kundcenter på tel 042-448 04 06 eller direkt i vår onlinebokning, där du loggar in med din e-mail och valt lösenord.

  • Betalning med bankgironummer 561-7386, där du uppger OCR-nummer som finns på din bekräftelse.

  • Ändringar och tillägg direkt online - logga in på din bokning och gör dina ändringar direkt i onlinebokningen.

  • Ändringar och tillägg på telefon 042-26 60 00 - ring vårt kundcenter, så hjälper vi dig med ändringarna på bokningen.

Betaling på internet

Våra betalningssidor är krypterade med ett digitalt certifikat. När VeriSign Secured logotyp eller ett hänglås visas kan du vara säker på att betalingsdetaljer överförs till och godkänns av vår leverantör av kreditkort. Med Internet Explorer kan du se att detta fungerar genom att en bild på ett litet hänglås visas i det nedre högra hörnet av skärmen. Vår betalningsleverantör DIBS hanterar alla korttransaktioner. Alla dataöverföring till banken sker genom säker kryptering (SSL / HTTPS). Ditt kortnummer och personlig information är säkrad i speciella system certifierat enligt kortutgivaren säkerhetsstandarder (PCI DSS).

Bränsletillägg

Varför inför DFDS ett oljetillägg på biljettpriserna?

Oljepriserna har nått en nivå som ger oss betydande extra omkostnader vid inköp av bränsle. Då oljepriserna kan variera över tiden, så har vi valt att kompensera för de höjda omkostnaderna via ett temporärt tillägg istället för att höja priserna permanent.

Barnsäng och barnvagn ombord

Köpenhamn-Oslo
Barnsängar kan inte hyras ombord på våra fartyg och egen barnsäng kan ej tas med i våra standardhytter. På Commodore de Luxe, Commodore Balcony och Owners Suite kan egen barnsäng tas med. Barnvagnar är inte tillåtna i hytten och får ej placeras utanför (i hyttgången). Barnvagnar kan användas ombord på våra fartyg, men måste förvaras i receptionen när de inte används. Sänggrind kan hyras ombord - vänligen kontakta Guest Service center ombord.

Karlshamn-Klaipeda
Barnsängar kan inte hyras ombord på våra fartyg. Egen barnsäng kan tas med, men vi kan inte garantera att det finns utrymme för den i hytten. Barnsängar måste placeras mellan britsarna och får inte ställas framför dörren på grund av säkerhetsskäl. Barnvagnar får inte placeras utanför hytten.

Växling / uttag av pengar

Köpenhamn-Oslo
Du kan växla in danska samt norska sedlar och mynt ombord, och högst 10 000:- /dag. För Euro, Amerikanska dollar, schweizerfranc, polsk valuta, brittiska pund och japanska yen är maxbelopp 1000:-/ dag. Du kan ta ut kontanter från ditt svenska bankkort med VISA, Master/Eurocard, eller andra utländska bankkort, och högst 3000 pund. Guest Service Centre är öppet för växling och uttag från kl. 17.30 - 22.30 samt från 8.00 - 9.30.

Karlshamn-Klaipeda

Det finns ingen möjlighet att växla pengar ombord men det finns ett växlingskontor på färjeterminalen i Klaipeda. Det finns ingen uttagsautomat på terminalen i Karlshamn eller i Klaipeda.

Tänk på att kontrollera med din svenska bank för information om kostnader vid betalning och uttag utanför Sverige.